SAUNA SUCHA

Nazywana też “sauną fińską”, to sauna o względnie niskiej wilgotności powietrza. Temperatura w niej waha się pomiędzy 85-120°C.

Jak działa sauna:

W saunie ustawiony jest piec, w którym są kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celsjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę. Pomieszczenie sauny rozgrzewa się do temperatury 95° Celsjusza. Wilgotność w pomieszczeniu wynosi około 10 %. W saunie można przebywać kilkanaście minut, potem należy ochłodzić się w wodzie. Cykl należy powtórzyć 2-3 razy.

Co daje sauna:

– sauna odtruwa nas ze szkodliwych toksyn i oczyszcza organizm,
– wzmaga odporność i hartuje,
– poprawia krążenie krwi,
– wprawia w dobry nastrój, relaksuje, rozluźnia i …
– wreszcie – wyszczupla (w czasie jednego pobytu w saunie możemy stracić ok. 300 kcal – tyle, ile po przebiegnięciu 4 km).

Zalecenia dla korzystających z sauny:

Jedno wejście do sauny powinno trwać ok. 5-15 minut, a całkowity czas nie powinien przekraczać 30 minut dziennie np. 2 x 15 min lub 3 x 10 min. Sensowne jest korzystanie z sauny 2-3 razy w tygodniu
Po każdym wyjściu z sauny należy wziąć prysznic naprzemienny zimną-gorącą wodą i odpocząć 10-15 minut.

Liczba wejść do sauny:
1 dla dzieci od 3 do 12 lat.
2-3 dla dorosłych.

Przebywając w saunie i w czasie odpoczynku najlepiej pić herbatę, soki lub wodę mineralną.
W czasie przebywania w saunie nie wolno smarować ciała lub twarzy żadnymi kremami, gdyż powoduje to zmniejszenie powierzchni ciała, która wydala pot. W okresie korzystania z sauny nie należy dużo jeść, a także pić kawy i alkoholu. Do sauny najlepiej chodzić ok 2h po posiłku, jelita i pęcherz opróżnić.

SAUNA PAROWA

Kąpiel parowa wspaniale relaksuje, ale przede wszystkim jest zdrowa. Jest to kąpiel wypotna, podobnie jak sauna fińska, lecz klimat w łaźni jest zupełnie inny: mniej gorący i znacznie wilgotniejszy. Dla wielu, jednak te niższe temperatury kąpieli pomiędzy 43 – 46°C, i wilgotność względna rzędu 100 % to idealne warunki do odprężenia.

Gorąca para jest szczególnie dobra na choroby dróg oddechowych i dolegliwości reumatyczne. Również osoby, przywiązujące wagę do ładnej skóry potrafią docenić wilgoć i ciepło kąpieli parowej, gdyż odmładza, oczyszcza i ożywia skórę.

Podstawowe zasady korzystania z łaźni parowej:

– nie należy iść do łaźni ze zbyt pełnym żołądkiem lub po alkoholu
– przed wejściem należy zmyć makijaż, wziąć prysznic i dokładnie się osuszyć
– nigdy nie należy wchodzić do łaźni z mokrymi włosami (mogą ulec zniszczeniu)
– należy przed wejściem ogrzać stopy, co gwarantuje lepszy efekt łaźni
– pobyt powinien trwać od 8-15 min
– po wyjściu należy wziąć zimny prysznic, zaczynając natrysk od części najbardziej oddalonych od serca
– po wytarciu należy na chwilę położyć się aby wypocząć
– po trzecim wyjściu z łaźni należy natrzeć ciało olejkiem aby wyrównać utratę tłuszczu i wilgoci
– należy wypić około litra wody mineralnej.
– w łaźni nie można mieć na sobie żadnych przedmiotów metalowych ani plastikowych (zegarki, biżuteria itp.)

Po zakończeniu sauny wskazane jest wypicie umiarkowanej ilości wody mineralnej, soku owocowego lub z warzyw – zaleca się sok pomidorowy, ze względu na dużą zawartość potasu. Do utrzymania dobrej ogólnej sprawności wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, maksymalnie można stosować 2-3 razy w tygodniu.